Visie & doel

visie citymarketing 2017-2020

Sinds eind 2010 schenken wij actief aandacht aan het ‘merk’ Haarlemmermeer. Zowel binnen de Ringvaart als daarbuiten. Het is belangrijk dat Haarlemmermeer, in het sterke krachtenveld van de Randstad met onze naaste buren Amsterdam, Haarlem en Leiden, zich laat zien, zich onderscheidt maar ook samenwerkt met partners hierin.

We hebben onze aanpak van de afgelopen jaren in samenspraak met diverse (externe) partners onderzocht en geëvalueerd. Hieruit blijkt dat wij het goed doen, en dat onze citymarketing aanpak werkt en steeds herkenbaarder wordt in het veld. Zo is de bekendheid van ons gevoerde beeldmerk van 44% naar 73% gestegen, een percentage waar menig merk jaloers op is. Ook zijn wij succesvolle samenwerkingen aangegaan, hebben wij projecten gefaciliteerd en weten wij steeds meer evenementenorganisatoren onze gemeente te vinden. Daarnaast hebben wij een eigen HLMRMEER merchandising lijn opgezet met daarin onze unieke iconen per kern, is in 2014 het Jaar van de Sport georganiseerd in samenwerking met interne en externe partners, hebben wij intensief samengewerkt in trajecten van onder andere het EK Synchroonzwemmen, de 100-jarige verjaardag van Schiphol, het EK Honkbal en het VNG Congres en dragen wij actief bij aan projecten van Amsterdam Marketing. 

Focus naar buiten!

De afgelopen jaren hebben wij ingezet op een warme citymarketing benadering, met de focus op onze huidige inwoners en ondernemers. Dit blijven wij ook de komende jaren doen. Met daarnaast meer focus naar buiten toe. Haarlemmermeer willen wij meer onder de aandacht brengen van bezoekers van buiten de polder. Van recreërende dagjesmensen, tot de zakelijke toerist. Met Amsterdam Airport Schiphol binnen onze gemeente, en ruim 2,5 miljoen overnachtingen per jaar in onze 27 hotels, kunnen wij namelijk niet om deze doelgroep heen. De ringvaart is van oudsher een begrenzing voor onze gemeente, maar het wordt nu tijd om dit juist als een beleving te zien. Ook de fusie per 1 januari 2019 met Haarlemmerliede/ Spaarnwoude speelt hierin natuurlijk een rol. Wij gaan van 26 naar 31 kernen, en zijn dan een aantal prachtige iconen rijker binnen onze gemeente, waaronder SugarCity. Een prachtige historische locatie, geschikt voor onder andere evenementen. In Haarlemmermeer is zoveel te ontdekken. Onze inwoners en ondernemers blijven een belangrijke rol spelen in het vertellen van deze boodschap. Zij zijn onze beste ambassadeurs en zijn onze natuurlijke citymarketeers.

Campagne: Ontdek Haarlemmermeer

We continueren onze aanpak in citymarketing met een daarbij horende marketingcampagne voor Haarlemmermeer, met daarbij dus meer focus op bezoekers en bewoners. In deze campagne staan verschillende iconen centraal. De campagne zorgt voor een bewustwording rondom het merk Haarlemmermeer en draagt bij aan de oproep om Haarlemmermeer te ontdekken. Deze website en diverse (social) mediakanalen zijn het belangrijkste middel in dit bewustwordingsproces. Hier komt alle informatie over Haarlemmermeer samen, en zijn we in gesprek met onze ambassadeurs. Onze citymarketing aanpak dragen we met elkaar uit. Niet alleen binnen de gemeentelijke organisatie, maar juist ook met partners en organisaties in het veld. Citymarketing is en blijft van ons allemaal. In de samenwerking ligt onze focus dan ook op het gezamenlijk ontwikkelen van initiatieven en projecten.

Contact

Wil je meer informatie over het citymarketingbeleid van de gemeente Haarlemmermeer, of ben je opzoek naar een samenwerking? Stuur dan een e-mail naar citymarketing@haarlemmermeer.nl